CAll Us: 0850 532 5 260 Submit Ticket   Login
Schema.org Yapısal Veri Nedir?

Schema.org Yapısal Veri Nedir?

Genellikle Schema olarak anılan schema.org, sayfanızın SERP’lerde (arama motoru sonuç sayfalarında) daha iyi ifade edilmesini sağlamak amacıyla HTML’nize ekleyebileceğiniz belirli bir tag ya da mikro veri sözlüğüdür.

<div itemscope itemtype=”https://schema.org/Book”>

<span itemprop=”name”> Inbound Marketing ve SEO: NettaCompany Blog</span>

<span itemprop=”author”>NettaCompany</span>

</div>

Schema.org Yapısal Veri Nedir?

Schema.org; Google, Bing, Yandex ve Yahoo arasındaki iş birliğinin sonucunda ortaya çıkmıştır! Schema.org’u arama motorlarının içeriklerinizi daha iyi anlamalarını ve mümkün olan en iyi arama sonuçlarını sunmalarını sağlayacak gerekli bilgileri edinmenize yardımcı olmak adına kullanabilirsiniz. HTML’ye Schema markup’unu eklemek, sayfa başlığı altında görüntülenen snippetleri zenginleştirerek sayfanızın arama motoru sonuç sayfalarında görüntülenme şeklini geliştirir.

Yapısal veri, arama motorlarında kullanıcının bir sorgu gerçekleşeceği zaman aranan kavramın anlamlandırılmasına yardımcı olan koddur. Yapılan bir arama esnasında sorgulanan verinin tanımlanması ve total görüntüleme sonuçlarında kullanılması sağlanır. Rich Snippet tanımı ile bilinen görüntülenme sonuçlarında daha iyi sonuç elde etmeye yardımcı olacak kodların siteye işleme eylemidir. 

Yapısal veri çalışmaları arama motoru sonuçlarında görüntülenmede farklılık yaratmak için uygulanır. Ayrıca bu çalışmalar farklı sektörler için kullanılabilir. Başta e-ticaret olmak üzere pazarlama siteleri, film ve dizi siteleri gibi çeşitli alanlar için yapısal veri çalışması yapılabilir. Elbette bu çalışmalar tek başına net bir başarı elde etmeye imkan vermez. Ancak site başarısında etkili olan destek çalışmalar olarak kullanılır.

Schema.org Nedir?

Schema.org yapısal veri çalışmalarında size yardımcı olacak bir çeşit projedir. Arama motorları tarafından desteklenen yapısal veri biçimleme kodlarını bulmanıza yardımcı olur. Çevrimiçi olarak kullanılan site ücretsiz olarak hizmet verir. Ancak sitede yer alan kodların site gereksinimlerine göre ayarlamanız gerekir. Kısacası sitede bulunan kodları kopyalayabilir ve sonrasında sitenize uygun hale getirebilirsiniz. 

Yapısal Veriler SEO Çalışmaları ile İlişkili Midir?

Bilindiği üzere SEO çalışmaları Google sıralamasında en kritik noktadır. Yapısal veri ise arama motorlarına sitede bulunan içerikler hakkında kolaylıkla bilgi edinmesine yardımcı olur. İki çalışma da arama motoru sıralamasına yönelik yürütülen çalışmalardır. Google botları site taraması sırasında yeterli bilgiye ulaşmalı ki arama sonuçlarında sayfayı gösterebilirsin. 

Yapısal veri çalışması Google’ın ihtiyacı olan bilgiyi en kısa yoldan sağlaması noktasında önemli avantaj sunar. Bir açıdan Google ile konuşmak ve yönlendirmek anlamına gelebilir. Kısacası SEO ve yapısal veri ortak bir payda için çalışmalar gerçekleştirilir. İki çalışma da birbirini destekler niteliktedir. İkisinde de yürütülen çalışma ile arama motoru sıralamasında yükselmek üzerine odaklanılır. 

Yukarıdaki ilk arama sonucunda görüldüğü üzere hem yıldız derecelendirmesi hem de yayın tarihi mevcut. Bunların ikisi de Schema kullanarak eklenebilir. İkinci örnekte ise zengin snippetler yok, sadece bir meta açıklaması ya da Google tarafından seçilen diğer bilgiler mevcut. Zengin bir snippete sahip olmak için kullanmanız gereken kod şöyledir:

<div itemprop=”aggregateRating” itemscope itemtype=”https://schema.org/AggregateRating”>  <span itemprop=”ratingValue”>[Aggregate rating given]</span> stars –   <span itemprop=”reviewCount”>[Number of reviews]</span> reviews</div>

Kendi kodunuzu oluşturmak istiyorsanız Google’nin Yapısal Veri İşaretleme Yardımcısı aracını kullanabilirsiniz:

Schema microdata ve yapısal veriler arasındaki fark nedir?

Yapısal veriler, adlandırma yöntemiyle arama motorlarının içeriklerinizi kategorize ederek dizine eklemesine yardımcı olan bir sistemdir. Microdata ise HTML5 ile çalışan bir yapısal veri biçimidir. Schema.org, microdata tagler için belirli tanımlar sunan bir projedir.

Schema, Open Graph’ın yerini tutabilir mi?

Open Graph, Facebook tarafından kullanılan bir işaretleme türüdür ve resim, açıklama gibi bilgileri ayrıştırmaya yarar. Schema, Open Graph’a göre daha ayrıntılı seçenekler listesi sunar. İkisi birlikte kullanılabilir fakat Open Graph, Schema’nın yerine kullanılamaz.

En İyi SEO Uygulamaları

Schema’nın desteklediği öğe türleri

Yapısal veriler ile ürünlerden tutun tariflere kadar her türlü öğeyi işaretlemek mümkündür. Genellikle aşağıdakilerle ilgili bilgi sağlamak amacıyla kullanılır:

  • Kreatif çalışmalar
  • Etkinlikler
  • Organizasyonlar
  • Kişiler
  • Yerler
  • Ürünler

Bu öğelerin her birini daha ayrıntılı olarak tanımlayabilirsiniz. Örneğin “kreatif çalışmalar” kategorisi altında bir kitap, bir ada, yazara ya da isbn numarasına sahip olabilir.

Schema kullanan arama motorları

Schema; Google, Bing, Yahoo ! ve Yandex tarafından kabul görmektedir ve korunmaktadır. Diğer arama motorlarının ise Schema’yı kullanıp kullanmadıkları çok belirgin değil.

Yapısal verilerin sıralamalara etkisi

Yapısal verilerin sıralamaları etkileyip etkilemediği çok büyük bir tartışma konusudur. İşin aslı, sıralamaları geliştiriyor diyebilmek için kullanabileceğimiz net bir kanıt yok. Fakatdaha kapsamlı ve zengin bir snippetin ziyaretçilere daha çekici geldiği ve daha iyi tıklanma oranları yaratacağına dair birçok gösterge var. Schema ile çeşitli denemeler yaparak kitlenizin nasıl tepkiler verdiğini takip ederek en iyi sonuçları elde edebilirsiniz.

Schema’yı diğer yapısal verilerle kullanma

Schema, RDFa ve JSON-LD ile birlikte kullanılabilir, fakat mikro formatlar tarafından desteklenmez.

Yapısal Veri Oluşturmanın Faydaları Nelerdir?

Web siteler arama motoru sıralamasında başarı elde etmek için bir yarış halindedir. Her biri daha fazla trafik çekmek ve görünürlüğü artırmak için çalışmalar gerçekleştirir. Tüm bu çalışmalar genellikle arama motoru sorgusunda bir adım öne çıkabilmek içindir. Yapısal veri de bu noktada olumlu etkisi olan çalışmalardan biridir. 

Yapısal veri çalışması  ile sitenizdeki hangi içeriğin ön plana çıkarılacağını belirleyebilirsiniz. Bu kodlar yardımı ile arama motorlarına istediğiniz içeriği yönlendirebilirsiniz. Bir nevi hangi sayfanın ayrıntılı olarak kullanıcıya sunulacağını belirtmek için etkili bir araç görevi görür. 

About the Author

Leave a Reply