Canonicalization URL Nedir? | NettaCompany
Canonicalization URL Nedir?

Canonicalization URL Nedir?

Canonical tag nedir?

Rel canonical olarak da bilinen Canonical tagler; bir URL’nin, birden fazla kopyası olan bir sayfanın ana URL’si olduğunu arama motorlarına bildirmek için kullanılan bir yoldur.Canonical tagi kullanmak, kopyalanmış içeriklerin birden fazla URL’de görünmesinden kaynaklı olan sorunların önüne geçer.En basit anlatımıyla canonical tag, bir URL’nin hangi sürümünün arama motoru sonuç sayfalarında görünmesini istediğinizi arama motorlarına bildirir.

 

Kırmızı çizgilerle vurgulanan kısım, bu tagin göründüğü herhangi bir sayfanın belirtilen URL’nin bir kopyası olarak ele alınması gerektiğini gösteriyor.

Canonicalization’un önemi nedir?

Duplicate content(tekrarlanan içerik) oldukça karmaşıktır ve arama motorları birbirleriyle birebir eşleşen ya da birbirlerine benzeyen içerikler tespit ettiği zaman bu bir dizi SEO sorununa neden olabilir. En basitinden bu tarz tekrarlayan içerikleri tararken arama motorları benzersiz içeriğinizin bir kısmını gözden kaçırabilir. Tekrarlayan içerikler ayrıca sıralama yeteneklerinizi de zayıflatabilir. Tüm bunların dışında tekrarlayan içerikler, arama motorlarının yanlış URL’yi “orijinal” olarak seçmesine de neden olabilir. Tüm bunların önüne geçebilmek için canonicalizationu kullanabilirsiniz.

URL sorunları

“Neden duplicate yapsınlar ki?” diye düşünüyor olabilirsiniz. Bu da sizi canonicalization’un çok da önemli bir şey olmadığı fikrine itebilir. Şöyle ki biz insanlar her bir sayfayı ana sayfamızmış gibi düşünebiliriz. Fakat arama motorları için her sayfa ayrı bir sayfadır.

Örnek verecek olursak ana sayfanıza şu yollarla ulaşmak mümkün olsun:

  • http://www.ornek.com
  • https://www.ornek.com
  • http://ornek.com
  • http://ornek.com/index.php
  • http://ornek.com/index.php?refer=twitter

Bir insan için bu URL’lerin hepsi tek bir sayfayı temsil ediyor. Fakat bir arama motoru için bunların her biri ayrı ayrı sayfalardır. Sadece bu örnekte bile ana sayfanızın 5 farklı kopyasını görebilirsiniz. Ve inanın bu sadece küçük bir örnekti karşınıza çok daha fazla varyasyonla gelebilirdik.

Modern CMS’ler (içerik yönetim sistemleri) bu sorunu daha da beter hale getirmektedir. Birçok site otomatik olarak tagler ekler, aynı içerik için birden fazla URL’ye izin verir ve bunun dışında birçok URL parametreleri ekler. Bu sebeplerden dolayı sitenizde yineleyen binlerce URL bulunabilir ve bunun farkına dahi varmazsınız.

En iyi canonical tag uygulamaları

Tekrarlanan içerikler son derece can sıkıcı olabilir fakat can sıkıntınızı giderebilecek bazı önemli noktalar da var:

  1. Canonical tag’ler kendine işaret edebilir

Bir canonical tag, geçerli bir URL’yi işaret ediyorsa güzel. Başka bir anlatımla; X,Y ve Z URL’leri yineleniyorsa ve canonical tag X URL’sini X’e işaret ediyorsa bu normal bir durumdur. Biraz kafa karıştırıcı görünebilir ama normaldir.

  1. Giriş sayfanızı proaktif olarak canonicalize edin

Ana sayfa yinelemeleri çok yaygın olarak görünür. Kullanıcıların da kontrol edemediğiniz bir şekilde anasayfanızı işaret eden linkler verebileceğini de göz önüne alırsak öngörülemeyen bir çok sorun oluşabilir. Bunun önüne geçebilmek için ana sayfanızın şablonuna genel olarak kabul gören bir tag koymak iyi bir fikir olacaktır.

  1. Dinamik canonical tag’leri rastgele kontrol edin

Kötü kodların kullanımı bazen bir sitenin URL’sinin her sürümü için farklı bir canonical tag oluşmasına neden olabilir. Bu yüzden URL’lerinizi kontrol ettiğinizden emin olmalısınız. Özellikle e-ticaret ve CMS odaklı siteler için bunu yapmalısınız.

  1. Karışık sinyaller vermeyin

Karmaşık sinyallerin gönderimi arama motorlarının bir canonical tag’i önlemesine ya da yanlış yorumlamasına neden olabilir. Başka bir anlatımla; sayfa A’yı B’ye sonra da B’yi tekrar A’ya canonicalize etmeyin. Ya da benzer şekilde sayfa A’yı B’ye sonra da sayfa B’yi 301 yönlendirmeleri ile tekrar A’ya canonicalize etmeyin. Ayrıca canonical tag’i (A-–>B, B-–>C, C–->D) şeklinde zincirlemek de iyi bir fikir değildir. Bu yüzden net sinyaller gönderin ve arama motorlarını kötü seçimler yapmak zorunda bırakmayın.

  1. Yineleme benzeri canonicalize işlemleri yapmayın

Canonicalize işlemi yapılırken çoğu kişi yinelemeleri düşünür. Fakat canonicalize yapılırken işlemi birbirine çok benzer içeriğe sahip sayfalarda yapmak da mümkündür. Bu yüzden dikkatli olun. Bu konu üzerinde birçok tartışma olsa da para birimi, konum ya da birbirine çok benzeyen küçük ürün sayfalarının bu işlemi yapmasında bir sorun yok. Fakat bu sayfaların canonical olmayan sürümleri sıralamalar için uygun değilse ya da sayfalar çok farklıysa arama motorları tag’i yok sayabilir.

  1. Domainler arası yinelemeleri de canonicalize edin

2 siteyi birden yönetiyorsanız domain adları arasında da canonical etiketler kullanabilirsiniz. Diyelim ki aynı makaleyi ya da haberi 5 farklı sitede yayınlayan bir kişi ya da firmasınız.Canonical tag kullanarak tüm sıralama gücünü yalnızca tek bir sitede toplayabilirsiniz. Canonicalize işlemini yaptığınız zaman diğer sitelerin sıralamalarının engelleneceğini unutmayın. Bu yüzden bu durumu yaparken size yarar sağladığından emin olmalısınız.

Canonical tags vs. 301 yönlendirmeleri

Bu kıyaslama ortak bir SEO merakıdır. Fakat bu soru hileli bir sorudur ve iki seçeneğin de kendince haklı olduğu durumlar vardır.

Örneğin A sayfasını B sayfasına 301 yönlendirmeleri ile yönlendirecek olursanız, ziyaretçileriniz otomatik olarak B sayfasına götürülür ve hiçbir zaman A sayfasını göremezler. Bunun yerine bir canonical tag ile A sayfası –> B sayfası ilişkilendirmesini yapıyorsanız, arama motorları B’yi hedef alacaktır fakat insanlar her 2 URL’yi de ziyaret edebilecektir. Sizin için hangi seçenek uygunsa onu tercih etmelisiniz.

Bir cevap yazın